In de 1,5-metersamenleving schakelen horeca- en retailbedrijven versneld over op digitale betaaloplossingen, zoals betalen met QR-codes.
Betalingsverwerker Adyen ziet een versnelde beweging richting contactloze, digitale betalingen.
Voor de horeca heeft het scannen van menu’s en afrekenen met de smartphone ook positieve effecten op de omzet per klant.
Op het terras van een strandtent of bij de McDonald’s een QR-code scannen met je mobiele telefoon, het menu doorlopen, een keuze maken en meteen afrekenen. Zonder dat je hoeft te wachten op de ober of ergens in de rij staat.
Door de coronapandemie maken steeds meer horecabedrijven gebruik van contactloze betaalsystemen. Praktisch in de 1,5-metermaatschappij én handig voor klanten en horecazaken.
“De trend richting digitaal betalen, dus cashless payments, versnelt op alle fronten”, schetst salesdirecteur Benelux Floris Jochemsen van Adyen.
Business Insider sprak met Jochemsen naar aanleiding van de afgelopen week gepubliceerde halfjaarcijfers van het Nederlandse fintechbedrijf. Daaruit bleek dat betalingsverwerker Adyen aan de ene kant de gevolgen van de coronapandemie voelt, maar tegelijk stevig doorgroeit.
Opmars van online betalingen
Adyen biedt voor e-commerce bedrijven én voor ondernemingen die fysieke verkooppunten al dan niet combineren met online, een platform voor het verwerken van alle soorten digitale betalingen: op fysieke locaties, via smartphones of vanachter een laptop of desktop.
Tijdens de lockdown van maart, april en mei zag Adyen hoe er een stroom van transacties via betaalterminals van winkels en horecazaken wegviel. Tegelijk namen de online betalingen fors toe. En met de inrichting van de 1,5-metersamenleving kozen klanten van Adyen versneld voor oplossingen zoals bestellen en afrekenen met QR-codes.
Wereldwijd verwerkte Adyen in de eerste zes maanden van dit jaar een betalingsvolume van ruim 129 miljard euro, verspreid over Europa, Amerika en Azië. Per saldo was dit 23 procent meer dan in de vergelijkbare periode een jaar eerder.
Onderstaande grafiek laat voor transacties uit de detailhandel die via Adyen liepen, zien hoe de coronacrisis betaalvolumes van fysieke locaties (gele lijn) en online (paarse lijn) beïnvloedde. De tweedeling is daarbij goed zichtbaar.
Adyen wil ook middelgrote bedrijven aan zich binden
Waar de Nederlandse groeiparel zich aanvankelijk vooral profileerde met grote bedrijfsklanten zoals Spotify, Uber en KLM, richt Adyen zich sinds enkele jaren ook nadrukkelijk op wat het bedrijf de 'midmarket' noemt.
"Intern leggen we de grens bij een betalingsvolume van ongeveer 25 miljoen euro op het Adyen-platform", legt Jochemsen uit. "Van pakweg 1 tot 25 miljoen euro gaat het om de midmarket, daarboven zit je bij entreprise."
Gevraagd naar de ondergrens geeft Jochemsen aan dat elk bedrijf in principe klant kan worden bij Adyen, maar dat de huidige ondergrens in de praktijk vaak bij een omzet van 1 miljoen euro ligt: "Dan gaan bedrijven nadenken over optimalisatie van betalingsverwerkingen en mogelijkheden om op te schalen en komt Adyen in het vizier. Voor bedrijven die druk voelden vanwege de coronacrisis is online opschalen in binnen- en buitenland alleen maar belangrijker geworden."
Bestellen en afrekenen met QR-code stimuleert omzet
Bijzonder aan de coronapandemie is dat de ontregeling van de horeca, de detailhandel en de vrijetijdssector tal van creatieve oplossingen heeft gestimuleerd om toch omzet te blijven maken. Zo zette Adyen tijdens de lockdown in Nederland met horecaketen Bagels & Beans in korte tijd een bestel- en afhaalsysteem op.
Salesdirecteur Jochemsen wijst ook op versnelde aanpassingen van betaalopties in musea, zoals het Rijksmuseum in Amsterdam. "Het gaat dan niet alleen om zelfservice in kiosken, maar bijvoorbeeld ook om digitale donatiezuilen waar geen bankbiljetten meer aan te pas komen."
Wat betreft de opkomst van bestellen en afrekenen met QR-codes wijst Jochemsen erop dat dit voor de horeca positief uitpakt. "Klanten in de horeca die op hun smartphone door een menukaart scrollen, bestellen makkelijker en vaak ook meer. Dat heeft effect op de omzet per klant voor horecabedrijven."
Ondanks de zware klappen in de retail en de horeca door de coronacrisis liggen er in deze sectoren dan ook onverminderd sterke groeikansen voor Adyen, aldus Jochemsen. "Je ziet bijvoorbeeld dat steeds meer restaurants overgaan op de mogelijkheden van een app als Butlaroo, waarmee gasten digitaal de menukaart bekijken, bestellen én afrekenen."
Een andere groeisector betreft bedrijven die puur digitale producten verkopen. "Dan moet je denken aan diensten als het verkopen van digitale formats om cv's te maken. Dat soort online diensten zien we flink toenemen."
Adyen investeert in groei personeelsbestand
De groei van de bedrijfsactiviteiten gaat bij Adyen nog altijd gepaard met een stevige toename van het aantal werknemers. In de eerste helft van dit jaar kwamen er op het hoofdkantoor in Amsterdam 163 werknemers bij, waardoor het totaal daar op 823 ligt. Wereldwijd zit Adyen inmiddels op bijna 1.500 werknemers.
Jochemsen geeft aan dat het ook in coronatijd een uitdaging blijft om schaars techtalent aan je binden. "We zijn wel gewoon doorgegaan met het aannemen van mensen, ook al vragen recruitmentprocessen via video-interviews en online onboarding soms een extra inspanning. Belangrijk is dat nieuwkomers ook in deze tijd gevoel krijgen voor de Adyen-cultuur, dus het is nog steeds zo dat elke nieuwe werknemer een gesprek heeft met een lid de raad van bestuur."